Свідки Єгови

Свідки Єгови

ЗАСНОВНИК: Чарлз Тейз Рассел.

ДАТА ЗАСНУВАННЯ: 1879 р.

ОФІЦІЙНІ ВИДАННЯ: журнали «Вартова башта» і «Пробудись!» виходять два рази на місяць. Крім того, щорічно публікуються одна-дві книги для вивчення тих чи інших питань вчення. Зараз в Україні та Росії активно використовується «Знання, яке веде до вічного життя» (1995), «Секрет сімейного щастя» (1996), «Біблія. Слово Боже чи людське?» (1998), «Чи існує Творець, який піклується вами?» (1998), «Зважайте на Даниїлове пророцтво!» (1999), «Чему на самом деле учит Библия» (рос. мов., 2005).

ОРГАНІЗАЦІЙНА СТРУКТУРА: центр знаходиться в Брукліні, м. Нью-Йорк. На чолі Товариства стоїть президент і група людей за назвою «Керівний орган». Ця група контролює всі сфери діяльності організації, у тому числі матеріали, написані для журналів і підручників.

ХАРАКТЕРНІ ТЕРМІНИ: помісні зібрання називаються «Зал Царства». Іноді Товариство йменує себе «Теократичною організацією» або організацією, якою керує Бог.

ІНШІ НАЗВИ: «Свідки Єгови».

ІСТОРІЯ
Чарльз Тейз Рассел народився в 1852 р. У 1879 р. він заснував журнал Zion's Watch Tower («Вартова Башта Сіону»), а пізніше, в 1884 р., зареєстрував свою групу за назвою «Zion's Watch Tower Tract Society» («Товариство брошур Вартової Башти Сіону»). Почавши із заперечення християнського вчення про пекло, він відкинув майже всі інші вчення християнства та замінив їх численними вченнями, небезпечними й фізично й духовно, які сам і вигадав. Багато цих незвичайних і дивних вчень можна було знайти в його шеститомній праці «Дослідження Писань».

Маючи всього кілька послідовників, в 1880-х роках Рассел почав поширювати своє вчення по всьому світу. В 1893 р. у Чикаго відбувся перший «національний конгрес». У ньому брало участь «приблизно 360» прихильників вчення Рассела. Закриваючи цей конгрес, Рассел заявив: «Чиказька баптистська церква «Голгофа» люб'язно дозволила нам скористатися їхнім баптистерієм, і, у цілому, 70 чоловік символізували своє хрещення в смерть Христа зануренням у воду» (Jehovah's Witnesses in The Divine Purpose, p. 33). Саме із цього першого національного конгресу й бере свій початок сучасна практика помісних конгресів.

В 1916 р. Расселл помер, і його змінив другий президент, Джозеф Франклін Ратерфорд. «Процес заміни писань Рассела роботами Ратерфорда розпочався в 1921 р. публікацією ратерфордівської «Арфи Божої» (Harp of God). З 1921 по 1941 р. Ратерфорд написав двадцять книг і безліч брошур, які поступово змінили вчення й структуру організації, залишені йому в спадщину Расселом» (G. Melton, Encyclopedia of American Religions, p. 485).

Одна із книг Ратерфорда, а саме сьомий том «Дослідження Писань», викликала численні суперечки. Змінами в організації Ратерфорд нажив собі численних критиків. Частина давніх прихильників вчення Рассела покинула групу й заснувала власну організацію. Саме так виникло «Laymen's Home Missionary Movement» («Національний місіонерський рух рядових парафіян»), а пізніше – «Dawn Bible Students Association» («Світанкова асоціація дослідників Біблії»). Оскільки ці та інші групи, що відпали, вносили плутанину своїми назвами, в 1931 р. назва організації була офіційно змінена на «Watch Tower Bible and Tract Society» («Товариство Вартової Башти») (Jehovah's Witnesses In the Divine Purpose, pp. 125-127).

Саме в період правління Ратерфорда розпочався феноменальний ріст організації. В 1928 р. організація нараховувала 44,000 членів, а на момент його смерті в 1942 р. кількість послідовників перевищила 115,000. Почасти, настільки стрімке зростання пояснюється наполегливими твердженнями Ратерфорда про наближення кінця світу й про те, що Армагеддон може відбутися в будь-який день.

Наступний президент, Натан Хомер Норр, раціоналізував структуру організації та поклав початок стратегії всесвітньої проповіді, яка збереглася до наших днів. В 1943 р. він заснував «Біблійну школу Галаад». Вона стала предтечею сучасних методів навчання Свідків Єгови. За правління Норра вийшов друком «Переклад нового світу». Цей переклад, виданий шістьома томами з 1950 по 1960 р., обґрунтовує багато вчень Свідків Єгови, але ігнорує загальноприйняті правила перекладу. На час смерті Норра в 1977 р. Товариство Вартової Башти нараховувало понад 2,2 млн. членів (Щорічник Свідків Єгови за 1978 р., с. 30).

За правління Фредеріка У. Франца, четвертого президента Товариства, кількість послідовників Вартової Башти перевищила 4 мільйони осіб. Після смерті Франца в 1992 р. біля керма організації став наступний за ним президент Мільтон Дж. Хеншель.

Свідки Єгови в Україні. Відомо, що під час своєї першої поїздки в Росію в 1891 р. Ч. Т. Рассел відвідав Одесу, пізніше в 1911 році він побував у Львові, де в 1920-х роках було відкрито перший офіс «Дослідників Біблії» (Щорічник Свідків Єгови за 2002 р.).

«В англійському виданні "Вартової башти" за 15 грудня 1921 року писалось: "Нещодавно деякі з наших братів відвідали Буковину... упродовж їхнього перебування утворилось сім нових класів, які вивчають томи [Рассела] та книжку "Намет тінями". В одному з таких класів близько 70 членів". <…>Перший конгрес дослідників Біблії в Україні відбувся у травні 1926 року на Закарпатті в селі Великі Лучки. На ньому було 150 присутніх, і 20 осіб охрестилося. У Львові перший когрес дослідників відбувся 1928 року. Згодом конгреси проводились в інших місцях Галичини і Волині. На початку 1932 року конгрес відбувся в селі Солотвино (Закарпаття). На ньому були присутні близько 500 осіб, а також прибули відповідальні дослідники з Німеччини. <…>Раніше, на початку 1900-х років, проповідник Трумпі зі Швейцарії приїхав працювати інженером у вугледобувний район на сході України. Він був першим з відомих історії дослідників Біблії в тій місцевості. У 1920-х роках, завдяки його проповідницькій діяльності в селі Любимівський Пост, що поблизу Харкова, утворилася група дослідників Біблії» (http://uk.wikipedia.org).

28 лютого 1991 року релігійну організацію Свідків Єгови було офіційно зареєстровано, з правом поширення діяльності на територію України. Управлінський центр Товариства Вартової Башти в Україні знаходиться у Львові. За офіційним даними, в 2006 р. в Україні пік кількості активних Свідків становив 135 013 послідовників, об’єднаних в 1 463 помісних зібрань (http://www.watchtower.org/e/statistics/worldwide_report.htm).

Свідки Єгови в Росії. «Сучасна історія Свідків Єгови в Росії почалася понад 100 років тому. У лютому 1887 р. у головному виданні Свідків, журналі «Вартова Башта», було опубліковано лист, адресований Ч. Т. Расселу. У ньому повідомлялося про надсилання примірників журналу «поштою в різні місця, навіть у Росію». В 1891 р. Рассел здійснив поїздку в Росію, де він зустрічався з віруючими, виступав із проповідями. Найбільшу популярність у кінці 19 століття здобула місіонерська діяльність Семіона Козлицького, котрий повернвся у Росію в 1891 р. після інтенсивного вивчення віровчення Свідків Єгови. Після лютневої революції 1917 р. у різних частинах Росії виникають групи й зібрання Дослідників Біблії, налагоджується розповсюдження «Вартової Башти»... У 1949 і 1951 р. у Радянському Союзі Свідки Єгови зазнали переслідуваннь, позбавлення волі, заслань. <...> В 1990 році було зареєстровано «Управлінський центр релігійної організації Свідків Єгови в СРСР». 11 грудня 1992 року Міністерство юстиції РФ зареєструвало Свідків Єгови як релігійне об'єднання. Зібрання проходять у Залах Царства – приміщеннях, побудованих або орендованих Свідками Єгови. Визнаними членами зібрання вважаються ті, хто прийняв водне хрещення. Зібрання Свідків проходять тричі на тиждень. Щотижня проводяться заняття в школі проповідницького служіння. Організуються конгреси: районні – двічі на рік, обласні – раз на рік. <...>

У Росії вони розповсюджують журнали «Вартова Башта» (650 тис. примірників), «Пробудись!» (600 тис. примірників), навчальну літературу, напучення та настанови. Деякі видання друкуються мовами народів Росії» (Релігії народів Росії: Словник. М.: Республіка, 1999, с. 462-463).

Управлінський центр Товариства Вартової Башти в Росії знаходиться в сел. Сонячне під Санкт-Петербургом. За офіційним даними, в 2006 р. у Росії пік кількості активних Свідків становив 146 472 послідовників, об'єднаних в 1 549 помісних зібрань (http://www.watchtower.org/e/statistics/worldwide_report.htm).

За офіційною статистикою всесвітня кількість активних Свідків у серпні 2006 р. становила 6 741 444 осіб (http://www.jw-media.org/people/statistics.htm).

Групи, які відкололися від Свідків. На території СНД існує 4-5 організованих груп, які у різний час відпали від Товариства Вартовї Башти. Незважаючи на те, що ці групи не можуть порівнятися із бруклінскою організацією ні за розмірами, ні за впливом, вони продовжують існувати і рости. Їхня діяльність особливо цікава тим, що вони продовжують видавати й поширювати старі публікації Вартової Башти російською та українською мовами (починаючи з 1920-х років).

Крім цих великих централізованих об'єднань, деякі колишні Свідки Єгови, які розчарувалися в політиці Товариства Вартової Башти, але все ще дотримуються його основних віровчень, також об’єднуються в невеликі розрізнені групи.

ВЧЕННЯ
ТРІЙЦЯ: Джозеф Ратерфорд недвозначно підтвердив, що Свідки Єгови не вірять у біблійне вчення про Трійцю. Він стверджував: «Джерела вчення про Трійцю сходять до древніх вавилонян, єгиптян та інших стародавніх міфологів. Юдеї та християни не заперечують, що ці древні народи поклонялися бісівським богам, і що Ізраїль, зразковий Божий народ, був попереджений не змішуватися з ними через це. У такому випадку виходить, що Бог не був автором цього вчення. Таким чином, очевидний висновок про те, що родоначальником вчення про Трійцю є сатана.

Проте, люди, які щиро бажають знати істинного Бога й служити йому, знаходять для себе дещо важким любити складного, триголового Бога, який дивно виглядає, і поклонятися йому. Священики, що насаджують такі думки, одразу подальшими своїми словами спростують себе, стверджуючи, що Бог створив людину за своїм образом; оскільки ще ніхто ніколи не бачив триголову людську істоту» (Let God Be True, 2nd edition, pp. 101-102).

БОГ ОТЕЦЬ: Вартова Башта називає Його Єговою та вважає єдиним істинним вічним Богом, Всемогутнім. Свідки Єгови пишуть: «Отже, були часи, коли Єгова був зовсім один у просторах Всесвіту» (Let God Be True, p. 25). І першим творінням самотнього Єгови був Його Син.

БОГ СИН: Вартова Башта послідовно заперечувала божественність Христа. За правління Норра Вартова Башта стверджувала: «Так, наприклад, Біблія демонструє, що є тільки один Бог, Всевишній і Всемогутній. І що Син, як Первородний, Єдинородний і «творіння Боже», мав початок» (From Paradise Lost To Paradise Regained, p. 164).

Далі говорилося: «Це доводить, що Архангел Михаїл – ніхто інший, як єдинородний Син Бога, нині Ісус Христос. Саме ім'я Михаїл означає «Хто подібний до Бога?» і вказує на те, що Богові Єгові немає подібних або рівних, і що його Архангел Михаїл є його захисником і поборником» (New Heavens and New Earth, pp. З0-З1).

БОГ СВЯТИЙ ДУХ: Як і багато інших культів, Свідки Єгови заперечують божественність Святого Духа. Вони писали: «Але у святого духа немає особистих імен. Справа в тому, що святий дух не є розумною істотою. Він – безособова, невидима діюча сила, джерело й резервуар якої перебуває в Богові Єгові, і яку Він використовує для виконання Своєї волі навіть на величезних відстанях, вимірюваних світловими роками простору» (Let Your Name be Sanctified, p. 269).

ДОЛЯ ЛЮДИНИ: Відповідно до вчення Свідків Єгови, на людину очікує одна із трьох можливих участей. Помазаний останок (144 000) потрапить на небеса, де буде правити з Богом Єговою. Інші вірні Свідки Єгови (які не увійшли до 144 000) будуть вічно жити в раю на Землі. Приналежність до цих двох груп багато в чому визначається членством у Товаристві та ходінням по домах із проповіддю вчення Вартової Башти. Ті, хто не є членом організації, будуть знищені Богом Єговою і перестануть існувати. У богослов'ї Вартової Башти не існує поняття вічного воздаяння або ж покарання (Let God Be True, pp. 90-95, 289).

ІНШІ ВЧЕННЯ
1. Від моменту свого виникнення Вартова Башта знову й знову неправдиво пророкувала кінець світу. Висловлені в тій або іншій формі пророцтва кінця світу в 1914-му, 1918-му, 1925-му, 1975-му роках забезпечували організації стійкий чисельний ріст.

2. Забороняючи своїм членам робити щеплення, трансплантацію органів і переливання крові, Вартова Башта прирекла на смерть багатьох людей. Цікаво, що зараз Вартова Башта вважає вакцинацію й пересадку органів припустимими, всупереч своїм колишнім поглядам на це питання.

3. Вартова Башта здавна забороняє своїм членам будь-яку участь у політиці та службу в армії.

4. Вартова Башта стверджує, що багато сімейних традицій мають язичницьке коріння, і вважає недостойним святкування днів народження, Різдва, Пасхи та більшості інших свят.

ПЕРЕКЛАД НОВОГО СВІТУ
В 2005 р. в Україні Свідки Єгови одержали нове видання Нового Завіту («Християнські Грецькі Писання. Переклад нового світу») у їхньому власному перекладі, т.зв. «Перекладі нового світу» (НС).

Характерною рисою даного перекладу є те, що його автори 237 разів вставили ім'я «Єгова» у новозавітний текст. Виправдуючи настільки дивне рішення, Вартова Башта стверджує, що в II-III ст. н.е. якісь єретики видалили божественне ім'я з усіх рукописів, замінивши його грецькими титулами Кіріос («Господь») і Теос («Бог»), і що Свідки Єгови просто «відновили» колись втрачене ім'я. Однак ця гіпотеза не знаходить ніяких фактичних, документальних підтверджень: як визнає саме Товариство Вартової Башти, імені «Єгова», написаного єврейськими або грецькими літерами, немає в жодному із древніх рукописів Нового Завіту, які дійшли до нас.

У передмові до Перекладу нового миру говориться, що на його творцях лежала особлива відповідальність: «передати думки та слова Єгови якнайточніше». Проте, у цілому ряді випадків ці люди спотворили зміст грецького тексту (напр., 2 Пет. 1:1; Дії 2:42, 46), додали в український текст слова, яких немає в оригіналі (напр., Кол. 1: 16-17; Рим. 8:23; 1 Кор. 10:4), або ж, навпаки, викинули з українського тексту слова, які є в оригіналі (напр., Рим. 8:1).

Більш докладно про особливості й проблеми Перекладу нового світу можна прочитати в статті Центра апологетичних досліджень С-122у.

ВІДПОВІДЬ ІЗ ПОЗИЦІЇ ХРИСТИЯНСТВА
1. Свідки Єгови думають, що є тільки один істинний Бог, однак вони заперечують біблійне поняття Трійці, яке полягає в тому, що Отець – Бог, Син – Бог, і Святий Дух – Бог. Бог один: Іс. 43:10; 44: 6-8; 45: 5-6, 18, 22; 1 Кор. 8:4. Отець – Бог: 2 Петр. 1:17; Фил. 2:11. Син – Бог: Ів. 1:1; 8:58; Рим. 9:5; Фил. 2: 6-9; Євр. 1:8. Святий Дух – Бог: Дії 5: 3-4.

2. Всупереч вченню Вартової Башти, Ісус – не творіння і не ангел, а Творець. Ів. 1: 2-3; Кол. 1:16; Євр. 1:6; Об. 22: 8-9.

3. Згідно з Біблією, Святий Дух – не тільки Бог, але й безсумнівно Особистість. Ів. 16: 13-14; Дії 8:29; 13:2.

4. Людина не може заслужити Божу прихильність своєю приналежністю до Свідків Єгови й проповіддю по домах. Спасіння залежить від наших взаємин з Ісусом Христом. Ів. 3:3, 16-20; Дії 4:12; Рим. 3: 24-26; 1 Ів. 1: 7-10.

5. У Біблії чітко сказано, що кожна людина буде існувати вічно – або в місці, яке називається небесами, або в місці вічних тортур. Небеса: Ів. 14: 1-3; Об. 6:9. Пекло: Мт. 23:33; 25:41, 45; Об. 20:14.

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
Боа Кеннет и Литтл Пол. Лабиринты веры и путь к истине. Slavic Gospel Press, 1992. 316 с.

Керн Герберт. Как противостоять «Свидетелям Иеговы». СПб: Андреев и согласие, 1995. 54 с.

Кунда Тадеуш. Священное Писание противоречит науке Свидетелей Иеговы. Армавир, 1996. 48 с.

Кураев Андрей (дьякон). Если Бог есть любовь... Москва: Свято-Тихоновский Богословский Институт, 1997. 122 с.

Мартин Уолтер. Царство культов. СПб: Логос, 1992. 351 с.

Франц Реймонд. Кризис совести. Москва: Триада, 2000. 535 с.

Порублев Николай. Организация Свидетелей Иеговы в свете истории и учения Библии. Луцк: Христианская жизнь, 284 с.

Имя Бога в Переводе нового мира. СПб: Библия для всех, 2003. 94 с.

Роудс Рон. Рассуждая со Свидетелями Иеговы при помощи Писания. СПб: Центр апологетических исследований, 2004. 408 с.

 

 

Важлива нотатка

Той факт, що на цьому сайті міститься інформація про ту чи іншу групи означає лише те, що ми маємо саме богословську незгоду. Цим ми не висловлюємо свою думку про шкідливість групи із соціологічної або психологічної точки зору, окрім тих випадків, коли про це зазначено прямо.