Матеріали Центру

Рух єврейські коріння

Засновник: немає одного засновнику. Втім достатньо відомі такі діячі: Роберт Лінсей, Девід Бівін, Джім Стейлі.
Специфічні терміни: зворотній переклад, пристрать за правдою (істиною), часте використання єврейських слів.
Вчення
Перше за все, необхідно відмітити, що оскільки мова йдеться про рух, серед певного переліку можливих вірувань, які можуть притаманні тій чи іншій групі, одна конкретна група може розділяти тільки деякі з імовірних вірувань, а не всі. 
Серед цих груп є ті, які викликають насторогу, є ті, яких, мабуть, можна віднести до Євангельських християн. Річард Фішер  виділяє 6 груп в середині руху «Єврейські коріння».

1.    Месіанських рух. Дуже широкий і різноманітний рух, який хоч і йде далі у практиці ніж такі організації, як «Євреї за Ісуса», втім цей напрямок не завжди відходить від традиційного євангельського віровизнання. Цьому руху притаманні скоріш деякі практичні моменти, які можуть викликати питання, або здивування. Наприклад, називати церкву «синагогою», а пастора «равіном». В той самий час, месіанський рух часом виходить за межі ортодоксії, прибігаючи до використання Талмудів, зайву увагу вивченню Другого храму.

2.    Прихильники «третього пошуку». Сам по собі термін ґрунтується на тому, що «першим» пошуком Христа – є спроба зрозуміти Христа через зовнішні історичні джерела, Річард Фішер вважає Германа Раймаруса  засновником цього руху, де Христа намагались розуміти більш через історичну призму, ніж через Писання. Другим пошуком вважається недовготривалий рух у 1950-х роках, який знову підкреслював необхідність вивчення культурно-історичного фону при розуміння Христа. Втім третій пошук, якій відродився в 1970-х роках, хоч і стверджує про необхідність занурення в історію, насправді закликає жити, як жили євреї першого століття.

3.    Групи подвійного завіту. Ця група вірить у дві можливості набути спасіння. Євреї спасаються виключно завітом, який Бог заключив з Авраамом, а також частково Законом Мойсея, а язичники спочатку мають усвідомити, що вони заблукало коліно Ізраїлеве, прийти до Бога і почати виконувати Закон.

4.    Нащадки Ноя. Ця група нечисленна і працює з ультра ортодоксальними євреями, які живуть в Ізраїлі. Вони стверджують, що в той час, коли для спасіння євреїв є 10 заповідей, то для спасіння язичників існує сім основних законів, які можна вивести з книги Буття (коли йдеться про час Ноя).

5.    Власне Рух Єврейські коріння. Ціла низка не дуже пов’язаних між собою груп. Втім вони всі стверджують разом із Робертом Лінсей, що колись існували єврейські синоптичні Євангелія, які мають більше значення, ніж грецький текст.

6.    Незалежні групи або вчителя. Окрім зазначених вище, є ще багато різних незалежних вчителів, які посилаються на різні моменти з культурного фону, які часом відомі тільки ним. Часом дійсно нефахівцю з історії, культури, богослов’я і мови складно розібратися.

7.    Еклектичні групи. По суті, є ще суміш всього вищезазначеного, при чому, є дійсно добрі наміри, які допомагають розібратися з культурно-історичним фоном. Отже, багато з наведених вище груп піднімали вірних шар питань, але давали невірні відповіді. Орієнтуватися треба на ті групи, відомості і дослідження яких можна перевірити повнішими джерелами,


Також варто зазначити, що євреї за Христа та інші ортодоксальні групи, які використовують елементи єврейської культури, не сприймають цей рух, як ортодоксальний .
ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ:
Великою мірою це вчення ґрунтується на припущенні, що синоптичні Євангелія (Матфія, Марка і Луки) можна розуміти лише єврейською мовою. Але оскільки такий зворотній крос-культурний переклад з грецькою на іврит, а вже потім сучасною мовою нездійсненний для більшості християн, доводиться на слово вірити представнику руху HRM.
Окрім цього HRM стверджує, що зможемо зрозуміти ті самі синоптичні Євангелія тільки завдяки рабинським писанням, які знову-таки недоступні більшості християн, й тут на допомогу знову люб’язно приходить HRM.
По-суті цей рух нагадує нам про те, що якщо ми уникаємо небіблійного розуміння Христа, який притаманний  Свідкам Єгови або мормонам, так саме ми маємо уникати Христа, Якого ми можемо «відновити» з неіснуючих копій єврейського тексту. Ісус Христос цього руху не є Богом і Творцем всього. Їх віровчення прямо стверджує, що Христос має походження, тобто початок. Для представників цього руху ім’я Ісуса Христа, сказане на єврейській лад є не лише більш жаданим, але мало не є єдиним способом звернення до Христа.
Також вони або замовчують вчення про Трійцю, або у приватних розмовах спростовують це вчення.
Вони також стверджують, що сумлінним (за мірою можливості) виконанням Божих заповідей, ми можемо набути спілкування із Богом.
Оскільки багато існує багато відмінностей від історичного християнства  (тільки вони, тільки перше стоіля)
Інше достатнє дивне положення їх віровчення – це непряме вчення про спасіння ділами. Говорячи про відповідальність віруючої людини і про повернення Христа, вони говорять, що віруюча людина для спасіння «має жити у точності так, як жили віруючі люди першого століття. Вони, наскільки те було можливо, виконували Тору за сприяння Духу Йєшуа Месії», а також для спасіння «до цього моменту ми маємо залишатися вірними». Все це посилюється вченням про те, що викуплення ще не здійснено, оскільки «одного разу Христос прийде, аби викупити всіх Своїх».
Серед достатньо цікавих моментів їх віровчення є положення, що ми коримось Його заповідям «згідно того, як Дух навчає нас у нашій індивідуальній земній подорожі». Іншими словами, вони підносять роль досвіду у пізнанні Бога до рівня Біблії, а також допускають цим, що істина може бути відмінна від людини до людини завдяки досвіду.

ВІДПОВІДЬ ІЗ БІБЛІЙНОЇ ТОЧКИ ЗОРУ:
ЩОДО ЗВОРОТНОГО ПЕРЕКЛАДУ ТА ВИКОРИСТАННЯ РАБИНСЬКИХ ПИСАНЬ. Ми можемо визнати, що арамейська мова (не зовсім іврит) впливала на мислення Матфія і Івана, і іноді нам може бути просто «реконструювати» те, що собі думали автори, але ми не можемо стверджувати, що вони писали з «таким сильним акцентом», що ми читаючи їх грецьку у кожному рядочку можемо побачити, що саме вони хотіли сказати. Грецька мова Євангелій не така вже «погана», як між рядками пропонують представники HRM. І дуже важливо зауважити, що в нас немає жодного манускрипту, який би проливав світло на «оригінал».

ЩОДО ВИКОРИСТАННЯ ДОСВІДУ ТА ІСТОРІЇ. Апостол Петро називає три можливих джерела богослов’я: вигадки, особистий досвід і Писання: «…ми сповістили вам силу та прихід Господа нашого Ісуса Христа, не йдучи за хитро видуманими байками, але бувши самовидцями Його величі. Бо Він честь та славу прийняв від Бога Отця, як до Нього прийшов від величної слави голос такий: Це Син Мій Улюблений, що Його Я вподобав! І цей голос, що з неба зійшов, ми чули, як із Ним були на святій горі. І ми маємо слово пророче певніше. І ви добре робите, що на нього вважаєте, як на світильника, що світить у темному місці, аж поки зачне розвиднятися, і світова зірниця засяє у ваших серцях, бо ви знаєте перше про те, що жодне пророцтво в Писанні від власного вияснення не залежить. Бо пророцтва ніколи не було з волі людської, а звіщали його святі Божі мужі, проваджені Духом Святим…»  (2 Петра 1:16-21).  Звісно, ми розуміємо хибність вигадок, як джерела богослов’я. Втім ми часом забуваємо, що деякі так звані історичні відомості, якщо їх неможливо підтвердити зовнішніми джерелами, або для дослідження яких ми маємо звертатися до якогось одного фахівця (який є упередженим представником цієї групи) чи химерного джерела (відновленого зворотного перекладу) є саме вигадками і байками, або можуть бути такими.  Цікаво, що навіть свій особистий досвід дійсного спілкування з Христом, бувши «самовидцем» всіх цих подій, вживає прикметник у порівняльній ступені, і говорить, що Писання є «ще більш певне». Прирівнювання або зайва увага будь чому емпіричному змінює провідну роль Писання. Саме тому, це може бути ознакою того, що цей рух поза колом ортодоксії.

ХРИСТОС, ЯКИЙ МАВ ПОЧАТОК. Ми розуміємо, що Христос не був  втілений завжди. Але ми не можемо погодитися, із тим, що Христос мав початок.

НАБУТТЯ ВЛАСНОЇ СВЯТОСТІ ТА СПАСІННЯ ДІЛАМИ. Біблія говорить достатньо багато текстів, які дуже прямо говорять про спасіння благодаттю і правильне розуміння діл у нашому житті.

ТРІЙЦЯ. Хоч у доступних документах, якими цей рух користується в Україні ми не можемо знайти прямих посилань, що  вони заперечують Трійцю прямо, втім це робиться опосередковано.

 

Важлива нотатка

Той факт, що на цьому сайті міститься інформація про ту чи іншу групи означає лише те, що ми маємо саме богословську незгоду. Цим ми не висловлюємо свою думку про шкідливість групи із соціологічної або психологічної точки зору, окрім тих випадків, коли про це зазначено прямо.